Thursday 22 March 2012

confinement day : air basuhan

Air basuhan/cebok untuk tempoh berpantang ini saya dapat daripada emak saya. Resepinya simple yet useful especially for me. I've tried the others, but maybe sebab saya dah biasa gunakan air basuhan ni sejak anak sulung, nampaknya saya lebih serasi dengan 'resepi' ini masa berpantang anak ke 3.

Entri berkisar confinement day ni lebih kepada rekod saya untuk panduan diri saya untuk hari ini dan masa hadapan. 
Saya mencatat supaya ada rujukan di kemudian hari :) mudah2an ia tidak hilang....


Bahan-bahan :
1) buah manjakani
2) daun sireh
3) asam keping
4) garam

Langkah-langkah :
1) masukkan bahan-bahan ke dalam periuk kecil
2) rebus bahan hingga mendidih
3) boleh digunakan untuk cebok, campurlah sedikit air sejuk supaya suhunya tidak terlalu panas... (nanti melecur pula :) )

selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment