Sunday 17 April 2011

catatan 'plan' perjalanan menuntut ilmu

saya suka belajar. saya seronok menjadi seorang pelajar.

masa tingkatan 4 (3 atau 5 saya tak pasti....owh to old to remember)... saya mencatat susur galur perjalanan saya menuntut ilmu semasa dan perancangan akan datang...

1986 : TABIKA KEMAS BALAI POLIS PUDU
1987-1992 : SRK PUDU (1), JALAN FOSS, KUALA LUMPUR (masa ni masih SRK, tapi dlm 1999 sudah berubah jadi SK)
1993-1994 : SM PUTERI WILAYAH, KAMPUNG BARU, KUALA LUMPUR
1994-1996 : SEK MEN AGAMA KUALA LUMPUR (a.k.a SMAKL) , BANDAR MENJALARA, KEPONG
1996-1999 : KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH KLANG, SELANGOR
1999-2003 : UNIVERSITI AL-AZHAR, MESIR (Ijazah)
2004- : UNIVERSITI MALAYA ( Master dan PhD)

sebahagian daripadanya telah saya selesaikan...tetapi sebahagiannya berlaku perubahan...dan ada sebahagian lagi masih tertangguh.
sebahagian yang berubah tu, memang bukan dalam perancangan saya...tidak pernah ditulis pun dalam plan perjalanan saya...tetapi Allah  Maha Hebat merancang segala-galanya... dan kehidupan ini bukanlah sekadar untuk saya dan perjalanan pembelajaran semata-mata....malah sebenarnya ia lebih LUAS daripada itu.... ia lebih GLOBAL..ia lebih SETEMPAT....

i use to see myself only in the mirror...me and JUST ME.... never think of being married or having children and somehow, haluan berubah...bila saya bertemu kekasih hati (sang suami), berdebat, berbincang dan mengambil kira pendapat orang lain....adopt and adapt

dan jadilah perjalanan itu seperti ini
1986          : TABIKA KEMAS BALAI POLIS PUDU
1987-1992 : SRK PUDU (1), JALAN FOSS, KUALA LUMPUR
1993-1994 : SM PUTERI WILAYAH, KAMPUNG BARU, KUALA LUMPUR
1994-1996 : SEK MEN AGAMA KUALA LUMPUR
1996-1999 : KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH KLANG, SELANGOR
1999-2005 : UNIVERSITI AL-AZHAR, MESIR (Ijazah)
2005-2006 :IPGM PERSEKUTUAN PULAU PINANG, BUKIT COMBEE, PULAU PINANG (Diploma Pendidikan)
2005          : 140205 Melapor diri bertugas sebagai Pendidik di SK CONVENT KOTA, TAIPING
2007          : 210407 (2147 kekasih hati suka nombor ni) NIKAH 
2008          : 110708 Kelahiran cahaya mata sulung AHMAD FAWWAZ yang manis dan gagah
2009          : 110409 Pembedahan membuang pundi hempedu kerana batu karang
                  : 010609 Penempatan semula (berpindah ) ke SK BANDAR TEKNOLOGI  
                    KAJANG, SEMENYIH

2010          : 280210 Kelahiran cahaya mata kedua NUR ALYAA HUSNA yang cerdik dan cergas

owh...there is much more things that happen in life beside my ourselves... life is not just about me me me and me... life is about all the things around us....every one that comes into our life.... every single amanah yang kita pikul...

but when am i going to further my study?
harapan itu tidak pernah padam atau dipadamkan oleh diri saya atau kekasih tercinta....cuma masa belum mengizinkan...
saya tidak pernah berhenti memasang cita-cita untuk menyambung sarjana dan PhD.... 
cemburu dengan kak iza (now student PhD) dan abang khalid ( tengah habiskan Masters) yang sambung belajar....
api semangat menuntut ilmu sentiasa menyala-nyala dalam diri saya...

eh, sekarang pun saya sedang asyik menuntut ilmu...non-formal lah tapinya.....
daripada tempat kerja, rakan sejawat, anak-anak, anak murid, pengalaman seharian dan macam-macam lagi....siapa kata pembelajaran berhenti selepas mendapat segulung ijazah...

rasanya saya perlu set limit dalam umur saya 34 saya mesti sambung MASTER!!! Itu ada lagi 2 tahun...lagi cepat lagi bagus...

doakan saya....
doakan zura abang....

No comments:

Post a Comment