Wednesday 22 June 2011

sweet lil caliphs....

fawwaz has grown taller...
husna has become wiser...
day by day...


jika nilai baik yang dipamerkan kepada anak-anak kecil, begitulah yang akan dicontohi oleh mereka...


"Fawwaz ada ni......" sambil bawa mangkuk berisi sudu dan lego.
"Ummi duduk....bapak duduk.... Sila. Sila."
"Ummi makan. Bapak makan. Cuba. Cuba." 
"Ummi makan...sedap!" 


"kalau anak dilibatkan dengan aktiviti kerja-kerja rumah, dia akan cenderung untuk buat perkara yang sama macam mak bapak dia buat," kata abang... memberi respon terhadap Fawwaz yang beria-ia mengajak kami duduk dan makan 'makanan yang dimasaknya' (main-main jer)... ada la dalam 10 minit kami kena duduk dan 'makan'.... 


 **Setiap hari selepas balik daripada kerja, saya akan bawa kedua-duanya ke dapur, to feed them, cook something for my husband dan kemas dapur mana yang mampu. 

Setiap orang akan saya bekalkan dengan senduk, besen, periuk dan cawan... just to keep them busy with any activity... (dan husna akan sangat berminat untuk rebut apa yang abang Fawwaz main. when he let it go, Husna will go to the new thing her brother hold pulak huhu)

Those toys are for them while Ummi is busy with her chores... err consider toys laa masa depa dok pegang tu... dan sambil depa dok main tu, antara yang biasa berlaku ialah a small dan manja-manja fight... :) 


Yesterday,as i arrived at home, Husna was busy at the kitchen with her bapak....
i was so surprised and delighted when i saw her...  1 year and 4 months Husna was sweeping the kitchen's floor here and there.... (ini bukan kerahan tenaga kanak-kanak yea....)
Rasa gembira dan bersyukur dengan apa yang saya lihat..
Alhamdulillah.... teruskan kerajinan, keprihatinan dan amal baik ini sehingga dewasa ya, nak....


Sebagaimana nilai baik dan mahmudah yang diterap secara sedar atau tidak kepada anak-anak akan menjadi darah daging dan kebiasaan dalam hidup mereka...sebegitu jugalah nilai negatif dan mazmumah....


kata orang tua-tua : bagaimana acuannya begitulah kuihnya....


Ya Allah, bantulah kami membentuk diri kami, anak-anak kami, generasi kami sesuai dengan tuntutanMu ya Allah....


*my sweet lil caliphs....

No comments:

Post a Comment